Realizacja innowacji pedagogicznej „Leśne przygody” w klasie Ib
Mottem przewodnim innowacji pedagogicznej „Leśne przygody” jest:
„Aby poznać i zrozumieć las, nie wystarczy o nim czytać, czy fotografować.
Trzeba go zobaczyć na własne oczy, dotknąć, posłuchać”.
Innowacja pozwoliła nam przenieść edukację przyrodniczą do środowiska leśnego.
W ramach zajęć zrealizowaliśmy różne zagadnienia. Z początkiem jesieni wybraliśmy się do pobliskiego lasu, by rozpoznawać gatunki drzew, zbierać ich owoce, pokonywać naturalne przeszkody. Kolejnym zadaniem było odkrywanie piękna kolorowej jesieni, tworząc paletę barw z zebranych liści. Podczas zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, mogliśmy wykorzystać pozytywne oddziaływanie drzew na nasze zdrowie. Zgodnie z nauką o dendoterapii, by zaczerpnąć pozytywnej energii, przytulaliśmy drzewa. W październiku obchodziliśmy Dzień Drzewa. Wykonaliśmy pracę plastyczną
z naturalnych materiałów, doskonaląc swoje umiejętności współpracy w grupie. Jak pachnie las? Przekonaliśmy się o tym, gdy dary lasu zamknęliśmy w słoiku. W każdej chwili mogliśmy sobie przypomnieć zapach leśnej ziemi. W piękny, jesienny poranek wybraliśmy się na ścieżkę edukacyjno-przyrodniczą „Dróżka Kopruszka” w Przegędzy. Tam czekał na nas pan leśniczy, który oprowadził nas po lesie, opowiadając przyrodnicze ciekawostki. Na koniec mogliśmy pobawić się na leśnej polanie oraz spędzić czas przy ognisku. Wraz z nadejściem zimy zbieraliśmy szyszki. Poznawaliśmy gatunki drzew iglastych. Z zebranych szyszek zrobiliśmy świąteczny las. Przed nami jeszcze wiele nowych zadań w ramach innowacji „Leśne przygody”.
Przebywanie w lesie rozbudza ciekawość i zainteresowanie światem. Obcowanie z przyrodą uczy nas poszanowania wobec środowiska naturalnego.
Ewa Osyra