W I semestrze 2019/2020 odbyły się dodatkowe zajęcia z biologii prowadzone metodą eksperymentu w ramach projektu „Poprawa efektywności kształcenia ogólnego na terenie miasta”. Przeznaczone były dla uczniów klasy Va i Vb, chcących rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze i proekologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem biologii. Poruszane treści pozwoliły utrwalić, ale także poszerzyć wiadomości i umiejętności , które nie są realizowane na lekcjach biologii ze względu na ograniczenia czasowe. Mały zespół uczniowski stwarzał komfort pracy, szanse na wykorzystanie możliwości każdego ucznia, motywował do pracy-nauki, integrował.
Na zajęciach uczniowie pracowali indywidualnie lub grupowo z wykorzystaniem metod: badawczych, ćwiczeniowych, obserwacyjnych, słownych, aktywizujących. Prowadzili obserwacje mikroskopowe samodzielnie przygotowanych preparatów, sporządzali rysunki z opisem. Wykrywali białka reakcją biuretową, cukry redukujące, tłuszcze nasycone, rozdzielali barwniki roślinne metodą chromatografii. Stosując naturalne wskaźniki pH odróżniali kwasy od zasad. Badali wpływ czynników fizycznych na organizmy, analizowali zmienność organizmów na przykładzie nasion fasoli. Zajęcia w terenie (Leśny Ośrodek Edukacji ekologicznej w Parku Piaskownia i las Osiniok) pozwoliły poznać różne siedliska, strukturę i funkcjonowanie ekosystemu lasu. Wykorzystując albumy, klucze oraz atlasy uczniowie oznaczali wybrane gatunki drzew, krzewów, grzybów i porostów. Gromadzili materiał do zielnika. W części zajęć zwrócono uwagę na lokalne i globalne zagrożenia środowiska przyrodniczego. Wiadomości dotyczące tematu „Niska Emisja i Smog” wykorzystano przy wykonaniu gry planszowej. Prezentacja, filmy, krzyżówki przybliżyły pozytywne i negatywne aspekty wykorzystania różnych źródeł energii oraz problem odpadów i ich właściwej segregacji. Uczniowie kształtowali umiejętności pracy w grupie, dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, planowania pracy. Korzystali z różnych źródeł w celu pozyskiwania informacji.
Zajęcia pozwoliły na powiązanie wiedzy z praktyką i zainteresowaniami uczniowskimi, rozwijanie samodzielności i kreatywności, kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej oraz rozwijanie kompetencji niezbędnych na rynku pracy.
Ewa Kopiec