W czasie zajęć z biologii przeprowadzonych w ramach projektu „Poprawa efektywności kształcenia ogólnego na terenie miasta Żory” uczniowie klas 5-tych rozwijali zainteresowanie przedmiotem. Dominująca na zajęciach metoda eksperymentu pozwoliła piątoklasistom lepiej poznać i zrozumieć otaczający świat. Kilka godzin zajęć zostało przeznaczonych na ekologię i ochronę środowiska. Gry dydaktyczne i narzędzia elektroniczne przybliżyły uczniom zjawisko „niskiej emisji” i smogu. Piątoklasiści poznali odnawialne źródła energii i pozyskiwali energię wietrzną z wiatraków. Metodą eksperymentu sprawdzili wpływ temperatury na szybkość wzrostu drożdży, hodowali fasolę, badali odczyn różnych substancji naturalnym wskaźnikiem pH- sokiem z czerwonej kapusty. Zorganizowano też zajęcia biologiczno-chemiczne, na których uczniowie rozdzielili barwniki roślinne na kolumnie chromatograficznej i przeprowadzili reakcje wykrywania substancji biologicznych: białek, cukrów, tłuszczów. Uczestnicy projektu założyli zielniki, które skrupulatnie uzupełniali w trakcie zajęć terenowych. Pomogły im w tym klucze do oznaczania roślin. Na spotkaniu z leśnikami z nadleśnictwa Kobiór dowiedzieli się więcej o pracy leśnika i poznali gatunki zwierząt leśnych objętych ochroną występujące w naszym regionie. Uczniowie odkrywali świat w powiększeniu- prowadzili obserwacje w terenie przy pomocy lupy, a w klasach przy użyciu mikroskopów. Samodzielnie przygotowali preparaty mikroskopowe (np. skórka cebuli, włoski pokrzywy), korzystali też z gotowych preparatów i dokumentowali przeprowadzone obserwacje. Fotorelacja z zajęć w galerii zdjęć.
Ewa Kopiec