W ramach tematyki dotyczącej Antarktydy, Antarktyki oraz omawiania lektury Zaczarowana zagroda nasza klasa postanowiła wykonać prace plastyczne metodą edukacji przez ruch. Twórcą tej metody jest pani D.Dziamska. Edukacja przez ruch to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający świat. Każde zajęcie prowadzone omawianą metodą zawiera kolejne etapy:
– ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym – rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała,
– swobodne działanie z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, prowadzące do powstania karty pracy,
– zestawienie indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat, wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci podczas zajęć.
Reasumując wykorzystujemy trzy podstawowe formy aktywności dzieci: ćwiczenie, zabawę, grę. Metodą Edukacji przez ruch wykonaliśmy pracę pt.”Pingwinkowo” (kreślenie leniwych ósemek, z których powstały pingwiny, umieszczanie pingwinów na pracach grupowych). Natomiast drugą bardzo ciekawą metodą było malowanie stopami. Nasza sala lekcyjna na moment zamieniła się w prawdziwą Antarktydę – radości i zabawie nie było końca. Na początku pędzelkami dotykaliśmy nasze stopy, nogi i ręce , potem ćwiczyliśmy w parach metodą ruchu rozwijającego W.Sherborne a potem już tylko nasze stopy wirowały na arkuszach papieru…
Zobaczcie naszą galerię zdjęć !!!
M.Michalik