Lekturki spod chmurki
czyli sympatyczny Plastuś i zwariowany Julek
Uczniowie z klasy 1a oraz 3b meldują, że zrealizowali II moduł międzynarodowego projektu „Lekturki spod chmurki” pod hasłem „Naukowy zawrót głowy”. Praca nad zadaniami z modułu drugiego dostarczyła nam wielu wrażeń i mnóstwo radości. W klasie 1a wybraliśmy lekturę „Plastusiowy pamiętnik” M. Kownackiej.
W ramach realizacji modułu uzupełniliśmy lekturniki, stworzyliśmy komiks, umieściliśmy w pudełku rzeczy związane z lekturą, zorganizowaliśmy własny seans filmowy, podczas którego obejrzeliśmy kilka odcinków plastusiowych przygód. Ulepiliśmy własnego Plastusia, którego skrzętnie zamknęliśmy w swoich piórnikach, odpowiedzieliśmy na zagadki umieszczone w magicznym pudełku zagadek i… poznaliśmy bliżej zawód nauczyciela.
Pani Marta zabrała nas do biblioteki szkolnej, gdzie dowiedzieliśmy się na czym polega praca nauczyciela bibliotekarza. Nasza wspaniała pani Ania opowiedziała Nam, co należy do jej obowiązków, a jest to m.in.: gromadzenie, ewidencja książek i innych materiałów bibliotecznych, klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne zbiorów, prowadzenie dokumentacji bibliotecznej: dziennika biblioteki, inwentarza księgozbioru, baz danych w programie bibliotecznym,. Pani Ania zajmuje się również naprawą książek czy okładaniem ich w folię. Po tej ciekawej lekcji zostaliśmy pasowani na czytelnika. Teraz jeszcze częściej odwiedzamy naszą szkolną bibliotekę.
Klasa 3b wybrała lekturę „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą”. To opowieść o Julku – niezłym ziółku, chłopcu, który miał wiele różnych bzików i właśnie dzięki nim został poetą, a którego wiersze zna chyba każde dziecko. Dowiedzieliśmy się o budowaniu bardzo skomplikowanych, choć do niczego niesłużących maszyn i urządzeń. O hodowli zaskrońców w pudełku, zaklinaniu kamieni i… nieudanym wysadzeniu w powietrze pewnej łódzkiej kamienicy. I my postanowiliśmy trochę poeksperymentować, aby przekonać się czy warto? Wykonaliśmy kilka doświadczeń i okazało się, że oczywiście – warto! Wcieliliśmy się w rolę ilustratorów i zaprojektowaliśmy okładkę do książki. Uzupełniliśmy lekturniki. Aby zrozumieć Julkowego bzika na punkcie gadów zapoznaliśmy się bliżej z dwoma wężami – co prawda nie zaskrońcami, ale boa dusicielami, które bardziej bały się nas niż my ich, a przy tym okazały się bardzo milutkie w dotyku?. W grupach stworzyliśmy portrety Julka, które wyszły znakomicie, a sam bohater okazał się barwną postacią. Napisaliśmy listy do Julka, a wykorzystując program komputerowy stworzyliśmy prezentacje na jego temat.
Realizacja zadań w ramach II modułu projektu okazała się dla nas wielką radością. Po przeczytaniu lektur wiemy jak ważna jest przyjaźń, wyrozumiałość, cierpliwość i empatia wobec kolegów czy koleżanek ze szkolnej ławki. Wiemy również, jak trudny i pełen odpowiedzialności jest zawód nauczyciela i jaką olbrzymią wyobraźnię musi posiadać pisarz. Nauczyliśmy się, że warto rozwijać swoje pasje, bo mogą okazać się naszą przyszłością.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne zadania w module III i zapraszamy do naszej szkolnej galerii, abyście mogli zobaczyć nasze poczynania z Plastusiem i Tosią oraz Julkiem.
Uczniowie klasy 1a i 3b wraz z wychowawczyniami.